Tuan / Puan,
Dalam usaha untuk mempertingkatkan pengetahuan syarikat-syarikat Malaysia, mempromosi peluang dan faedah di bawah Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) bagi meningkat perdagangan dengan negara-negara ahli FTA, MATRADE dengan kerjasama Yayasan Pembangunan Usahawan Terengganu (YPU) akan menganjurkan sesi taklimat tersebut seperti berikut:
Tarikh : 29 Julai 2013 (Isnin)
Tempat : Dewan Serbaguna,
Yayasan Pembangunan Usahawan Terengganu
Pusat Dagangan Terengganu, Jalan Hiliran
Kuala Terengganu, Terengganu
Masa : 9.00 pagi - 1.00 tengah hari
Tujuan penganjuran sesi taklimat ini adalah untuk :
i . Meningkatkan tahap kesedaran mengenai faedah dan peluang yang ada pada setiap Perjanjian Perdagangan Bebas Malaysia yang boleh ditandatangani;
ii. Menggalakkan perdagangan antara syarikat-syarikat Malaysia dengan negara-negara rakan FTA; dan
iii. Memberi peluang kepada syarikat-syarikat Malaysia untuk memberi maklumbalas berkenaan FTA
Sehubungan dengan itu, MATRADE dengan berbesar hati menjemput tuan / puan untuk hadir mendengar taklimat terutamanya berkenaan dengan faedah dan peluang didalam Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) yang boleh di aplikasi dalam perniagaan tuan / puan. Untuk mendapatkan surat jemputan, agenda program dan borang maklum balas, sila klik link berikut untuk memuat turun dokumen-dokumen tersebut.( https://app.box.com/s/jr655ouv4crolzxdsmvp )
Yuran pendaftaran adalah percuma. Tarikh tutup pendaftaran adalah pada Ahad, 28 Julai 2013. Untuk maklumat lanjut, pihak tuan / puan boleh menghubungi En. Mohd Zulkhairie Effendie Mohd Zain / En. Hamidi Fauzi di talian 09-624 4778 atau e-mel ke zulkhairee@matrade.gov.my.
Sekian.
Terima Kasih.
Sunday, July 21, 2013
Wednesday, July 3, 2013
Usahawan Pantai Timur Perlu Keluar Dari “zon Selesa” Dan Bersedia Ambil Risiko Teroka Pasaran Luar- Matrade
Usahawan Pantai Timur Perlu Keluar Dari “Zon Selesa” Dan Bersedia Ambil Risiko Teroka Pasaran Luar- Matrade
May 30th, 2013 Mohd Noor
KUALA TERENGGANU, 29 Mei (Bernama) — Usahawan-usahawan tempatan, terutama di Pantai timur, perlu keluar dari “zon selesa” dan bersedia meneroka pasaran luar.
Katanya antara kekangan yang dihadapi usahawan tempatan ialah masalah pengeluaran barangan yang tidak dapat memenuhi permintaan dalam skala besar ekoran pengeluaran di kilang yang masih kecil.
“Banyak produk jenama tempatan yang bagus dan berkualiti tinggi serta diterima ramai, malangnya ia masih gagal menembusi segmen pasaran luar negara secara konsisten.”
“Namun, ada juga usahawan tempatan yang berjaya membina jenama mereka dan mendapat sambutan baik dari negara luar dan Matrade menjadikan mereka ini sebagai ikon berjaya untuk diikuti usahawan lain,” katanya.
Beliau berkata demikian kepada Bernama di sini hari ini pada bengkel bertajuk “Pelan Pemasaran Eksport” yang disertai 54 usahawan dari Kelantan, Terengganu dan Pahang.
Hasziah berkata kesemua usahawan itu mewakili 36 sektor perniagaan pelbagai bidang termasuk pembuatan makanan seperti makanan sejuk beku, air berkarbonat dan kopi pra-campuran, tekstil, kayu dan perabot, perkhidmatan yang merangkumi kejuruteraan, hartanah dan latihan.
“Penganjuran bengkel ini bertujuan memberi pendedahan terhadap usahawan mengenai peluang dan perkembangan pasaran eksport yang masih luas untuk mereka terokai.”
“Usahawan juga akan diajar bagaimana untuk menjadi seorang pengeksport yang berjaya terutamanya dalam mengendalikan hal ehwal perniagaan di dalam dan luar negara melalui bengkel ini,” katanya.
Matrade Wilayah Timur ditubuhkan pada Jun 2008 sebagai jaringan tempatan untuk memastikannya hadir secara fizikal dan menjadi penghubung pengeksport di Pantai Timur ke pasaran antarabangsa.
Bengkel pelan pemasaran itu disampaikan oleh seorang pensyarah kanan salah sebuah universiti di Kuala Lumpur, A B Teoh. Beliau juga menulis buku bertajuk “Exporting and International Trade” serta penulis rencana tetap Trademart, iaitu satu majalah untuk pengeksport yang diterbitkan oleh Matrade.
Hasziah berkata Matrade turut memberi nasihat bagi perkara yang berkaitan promosi eksport global dan membantu pendaftaran sebagai pengeksport dan bakal pengeksport melalui Pendaftar Eksport Matrade (MER).
“Kami juga mengadakan lawatan ke kilang milik syarikat yang berpotensi bagi memantau perkembangan eksport, seterusnya memastikan syarikat itu mampu berdaya saing dan bertahan di pasaran luar negara.”
“Matrade tidak bersendirian dalam hal seperti ini dan bagi usahawan di Terengganu, kerjasama yang dijalinkan dengan Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU) Terengganu sangat signifikan dalam pembangunan perniagaan sesebuah syarikat untuk mereka menembusi pasaran global,” katanya.
Banyak program yang akan diadakan oleh Matrade Wilayah Timur sepanjang tahun ini antaranya termasuklah penganjuran bengkel Pelan Pemasaran Eksport di Kuantan pada September depan dan Seminar Eksport Batik dan Kraftangan ke Pasaran Global di Kota Bharu pada November depan. Satu lagi seminar Mengembangkan Perniagaan Melalui E-Niaga juga akan diadakan di Kelantan serta Program Kenali Matrade di Kuantan pada Disember depan.
– BERNAMA