Sunday, February 1, 2009

Syarikat Wilayah Timur Disaran Mendaftar Dengan Matrade

KUALA TERENGGANU, 15 Jan (Bernama) -- Syarikat di negara ini disaran menggunakan kemudahan yang disediakan Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE) dalam usaha menembusi pasaran antarabangsa yang semakin kompetitif, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau berkata menerusi 39 rangkaian pejabat di bandar-bandar perdagangan utama seluruh dunia, MATRADE menyediakan pelbagai kemudahan, termasuk jaringan perdagangan dan maklumat pasaran, supaya pengeksport tempatan lebih berdaya saing dalam bidang eksport.

"Menjadi hasrat kerajaan melalui MATRADE untuk meningkatkan bilangan syarikat tempatan yang mempunyai keupayaan meneroka pasaran eksport. Oleh yang demikian, saya berharap lebih banyak penyertaan dari syarikat di Wilayah Timur berdaftar dengan MATRADE.

"Selain daripada menerima maklumat perdagangan, syarikat ini akan dibimbing menjadi pengeksport yang berwibawa di pasaran global. Sejumlah 319 syarikat dari Terengganu, Kelantan dan Pahang telah berdaftar dengan MATRADE. Bilangan itu masih kecil jika dibandingkan dengan sejumlah 14,000 syarikat yang telah berdaftar dengan perbadanan itu," katanya.



Beliau berkata demikian semasa merasmikan Pejabat MATRADE Wilayah Timur, di sini, hari ini. Teks ucapannya dibacakan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Liew Vui Keong.

Muhyiddin berkata pejabat MATRADE Wilayah Timur akan membantu pengeksport Malaysia menceburi pasaran global melalui penyebaran maklumat dan risikan pasaran serta program promosi.

Muhyiddin berkata pembukaan pejabat wilayah timur itu menunjukkan komitmen kerajaan untuk membantu pengeksport tempatan, terutama dari negeri Terengganu, untuk terus memasarkan produk serta perkhidmatan mereka ke luar negara.

"Walaupun dalam keadaan ekonomi dunia yang tidak menentu, kerajaan melalui MATRADE meneruskan inisiatifnya untuk mengembangkan rangkaian di kawasan pantai timur yang merangkumi negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan.

"Pembukaan pejabat di Terengganu ini mencerminkan potensi negeri ini dari segi industri, perdagangan, pelaburan dan pelancongan, selain kekayaan sumber aslinya," kata beliau.

Selain di Kuala Terengganu, MATRADE kini mempunyai lima cawangan di seluruh negara iaitu Pulau Pinang, Johor, Kota Kinabalu, Sabah, dan Kuching, Sarawak.

Menurut beliau, beberapa kemudahan dan inisiatif akan disediakan MATRADE kepada komuniti perniagaan di wilayah timur, seperti akses kepada peluang dalam pasaran tradisional serta pasaran baru, risikan perniagaan terkini dan maklumat pasaran dalam media cetak serta elektronik serta memudahkan penyertaan syarikat di Wilayah Timur dalam aktiviti promosi perdagangan luar negara.

"Kemampuan syarikat Terengganu bukan terhad kepada sektor tradisi sahaja malah merangkumi peluang-peluang mengeksport barangan bukan tradisi dan bernilai tinggi seperti teknologi maklumat dan komunikasi serta perkhidmatan pembinaan.

"Dalam Perancangan projek Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER), sektor yang akan dibangunkan selain minyak dan gas, termasuk sektor perkilangan, pertanian, pelancongan dan pendidikan. Kesemua sektor ini mempunyai potensi eksport yang baik," katanya.



Muhyiddin berkata dalam usaha menggalakkan syarikat Malaysia menyertai aktiviti promosi di pasaran tempatan dan antarabangsa dalam menangani kelembapan ekonomi global, MATRADE telah mengambil tindakan memperluaskan dan melonggarkan skop Geran Pembangunan Pasaran (MDG), antaranya meningkatkan kelayakan maksimum bagi penyediaan bahan promosi syarikat daripada RM30,000 kepada RM100,000.

Selain itu, MATRADE juga menaikkan kelayakan tuntutan bagi kos penginapan dan tiket penerbangan dari seorang kepada dua orang bagi syarikat dan persatuan serta dewan perniagaan serta menaikkan kelayakan tuntutan bagi kos pembinaan dan penambahbaikan gerai daripada 50 peratus kepada 100 peratus, daripada kos layak penyewaan gerai.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment